Psychoterapia & Coaching

7 skutecznych porad na syndrom niedzielnego popołudnia

Należycie do tych osób, które boleśnie przeżywają tzw. SYNDROM NIEDZIELNEGO POPOŁUDNIA? Uff… westchniecie, a jeszcze w wakacje?! Masakra! 😱

Przez niektóre osoby bagatelizowany, ale skutecznie potrafiący popsuć magię drugiego wolnego dnia weekendu. Przypomina o zbliżającym się, nowym tygodniu. Syndrom niedzielnego popołudnia. Nerwowość, troska, obawa co przyniesie nadchodzący czas.


Choć wydaje się, że przez 2 dni wolne od pracy możemy wystarczająco odpocząć i zapomnieć o  życiu zawodowym to prawda jest zupełnie inna. Tuż po niedzielnym obiedzie pojawiają się uporczywe, niepokojące myśli. Zamiast cieszyć się z „tu i teraz”, rozkoszować spacerem z bliskimi to stajemy się rozdrażnieni, konfliktowi, nawet głupstwo potrafi nas wyprowadzić z równowagi.






Syndrom niedzielnego popołudnia to dość powszechne zjawisko, jak podają badania nawet 80% odczuwa „niedzielnego bluesa" a blisko połowa przechodzi go bardzo ciężko.

 

Dlaczego odczuwamy taką nagłą zmianę nastroju i jak jej unikać?


Zapewne zgodzicie się z faktem, iż także w waszych domach radosne, miłe wydarzenia planuje się na sobotę: wyjście do kina, spotkanie ze znajomymi, natomiast inne obowiązki na niedzielę – np. odrabianie pracy domowej z dziećmi. I to jest podstawowy błąd. Naukowcy dowiedli, iż dzieci są bardziej wypoczęte i w lepszym nastroju, gdy zadania domowe zostaną wykonane w sobotnie przedpołudnie lub od razu w piątek.

Kolejny powód niedzielnego stresu to nasze zaległości. Koniec tygodnia przypomina nam o tym, czego do tej pory nie udało nam się finalizować. Może następnym razem warto posiedzieć nad projektem czy innymi pracami w piątek, aby oszczędzić sobie poniedziałkowej.
   

Jak sobie pomóc? Oto 7 sprawdzonych sposobów:


Amerykańska psycholog z ponad 20- letnim stażem w leczeniu stanów i zaburzeń depresyjnych Joyce Marter daje nam 7 wskazówek, jak złagodzić objawy niedzielnego niepokoju:

  1. ✅ Nie zaprzeczaj, nie wypieraj – ten syndrom istnieje.
    Pamiętaj, że nie jesteś odosobniony, wiele osób boryka się z takim samym problemem. Nie warto czepiać się czy wszczynać głupich kłótni o nic nieznaczące szczegóły. Głównym powodem zdenerwowania nie są Twoi bliscy i ich zachowanie, ale praca, dlatego nie ma sensu na siłę szukać tzw. dziury w całym.
  2. ✅ W niedzielne popołudnie przygotuj się mentalnie na cały tydzień.
    Przejrzyj na spokojnie swój kalendarz, ustal priorytety na najbliższe dni, rozpisz cele i działania, zaplanuj także obowiązki domowe: sprzątanie, zakupy. Dzięki temu zyskasz poczucie kontroli. To pomaga!
  3. ✅ Uprawiaj aktywność fizyczną.
    Sport zwiększa wydzielanie endorfin – hormonu szczęścia. Możesz zaplanować wyjście na basen, albo rowerowy, intensywny trening właśnie na niedzielę po południu.
  4. ✅ Dokonuj dobrych wyborów.
    Jeden kieliszek wina pozwoli Ci się rozluźnić, ale pamiętaj, że alkohol sprzyja stanom depresyjnym. Zamiast tego zaparz sobie uspokajającą herbatę, włącz wyciszającą muzykę.
  5. ✅ Miej niedzielne rytuały.
    Spacer z bliskimi, kolacja w ulubionej knajpie, zajęcia z jogi czy też wieczór z planszówkami. Wybierz takie hobby, które daje Ci radość.
  6. ✅ Zrelaksuj się przed pójściem do łóżka.
    Nastrojowa długa kąpiel, masaż, joga. Możliwości jest naprawdę wiele! Poszukaj swoich, najlepszych form rozluźnienia.
  7. ✅ A może jednak praca? Taka myśl z pewnością także przemknęła Ci przez głowę. Chwilkę popracuję, przez to będę mieć mniej do zrobienia w poniedziałek. Od razu mówię – to NIE JEST dobry pomysł, a bardzo krótka droga do zawodowego wypalenia lub pracoholizmu!

Wypoczynek jest naprawdę istotny, gdyż dzięki niemu możemy pełni energii wrócić do swoich codziennych spraw. Poza tym, zasługujesz by poczuć luz w ciągu całego weekendu i skorzystać z niego ile się da!

Życzę wszystkim udanych, spokojnych niedzieli i bezstresowego początku nowego tygodnia! Trzymajcie się ciepło!

Anna Pabiańczyk
Psychoterapeuta, Coach


Konsultacje i psychoterapia w mieście Kraków, Tarnów oraz online (przez Skype)


 

Rekomendacje i opinie - Psycholog Kraków

Małgorzata
20-07-13
Już na pierwszej konsultacji nabrałam przekonania, że to jest miejsce, którego szukam. Atmosfera sprzyjająca pracy nad sobą. Obawiałam się o to, czy łatwo będzie się otw...
Pacjentka_K
28-05-13
Od kilku miesięcy korzystam z psychoterapii u p. Anny. Jestem zadowolona z postępów, choć decyzja o rozpoczęciu nie była łatwa. Czuję się dziś znacznie lepiej niż jeszcz...

Aktualności

7 skutecznych porad na syndrom niedzielnego popołudnia

Należycie do tych osób, które boleśnie przeżywają tzw. SYNDROM NIEDZIELNEGO POPOŁUDNIA? Uff… westchniecie, a jeszcze w wakacje?! Masakra! 😱

Przez niektóre osoby bagatelizowany, ale skutecznie potrafiący popsuć magię drugiego wolnego dnia weekendu. Przypomina o zbliżającym się, nowym tygodniu. Syndrom niedzielnego popołudnia. Nerwowość, troska, obawa co przyniesie nadchodzący czas.

Więcej…

Ambicje rodziców przekleństwem dziecka – czyli jak świadomie wychowywać dzieci

Amerykański pisarz, autor książki „Szukając Noel” Richard Paul Evans stwierdził, iż: „Dzieci nie pojawiają się na świecie z załączoną instrukcją obsługi. Samemu trzeba nauczyć się, jak radzić sobie z każdym z nich, a gdy ci to zaczyna wychodzić, one postanawiają wyprowadzić się z domu”. Jednym z aspektów dobrego wychowania dzieci jest ich przygotowanie do samodzielnego życia, jednakże u wielu rodziców zauważalny jest problem przenoszenia swoich niepełnionych marzeń, aspiracji, niejako próba stworzenia w nich obrazu lepszego siebie.

Więcej…
Inveni Psychoterapia & Coaching

Dane kontaktowe

INVENI Psychoterapia & Coaching
Anna Pabiańczyk-Kulka
ul. Józefa Sarego 12/14,
31-116 Kraków

Kontakt telefoniczny: +48 501 19 20 48
E-mail: pracownia@inveni-krakow.pl

Partnerzy