Psychoterapia & Coaching

Chcesz poprawić swoją komunikację interpersonalną? Skorzystaj ze wskazówek psychoterapeuty.


Komunikacja interpersonalna
– pojęcie modne, choć samo zjawisko towarzyszy człowiekowi od zawsze i dotyczy różnych aspektów komunikowania z drugą osobą – rozumienia, budowania kontaktu, proszenia o pomoc, odmawiania i wielu innych. Dlaczego to ważna umiejętność?

Osoby o wysokich kompetencjach w zakresie komunikowania są postrzegane jako otwarte, łatwiej je zrozumieć, chętniej sięgamy po ich wsparcie. Dobra komunikacja z ludźmi sprzyja harmonijnym relacjom, pozwala budować wiedzę w oparciu o doświadczenia innych, ułatwia osiąganie celów, sprzyja sukcesom w życiu zawodowym.



Jakie znaczenie dla naszego życia ma rozwinięta zdolność do sprawnej komunikacji z innymi ludźmi?

Osoby o wysokich kompetencjach w zakresie komunikowania są postrzegane jako otwarte, łatwiej je zrozumieć, chętniej sięgamy po ich wsparcie. Dobra komunikacja z ludźmi sprzyja harmonijnym relacjom, pozwala budować wiedzę w oparciu o doświadczenia innych, ułatwia osiąganie celów, sprzyja sukcesom w życiu zawodowym.

- pomaga w życiu codziennym, np. w załatwieniu sprawy w urzędzie,  skorzystaniu z pomocy sąsiada na czas urlopu czy zakupie mieszkania na kredyt. Dzięki kompetencjom interpersonalnym możemy stanowić wsparcie dla znajomych w trudnym momencie życia, możemy zweryfikować informacje o wynajmowanej ekipie remontowej, zdobyć rekomendacje na temat wiarygodnego biura podróży gdy planujemy wakacje itd.

- umożliwia budowanie i utrzymywanie relacji z ludźmi, w tym np. zawieranie przyjaźni, rozwiązywanie konfliktów w małżeństwie. Zdolność do komunikowania się rodziców pomaga na utrzymanie kontaktu z buntującym się nastolatkiem, ustalać z nim zasady wspólnego życia. Dojrzała komunikacja interpersonalna to także zdolność do ujawniania różnic, wyrażania sprzeciwu, prowadzenia dyskusji i uznawania odmiennego stanowiska. Relacje to też emocje, więc komunikacja w relacji interpersonalnej pozostawia przestrzeń na wyrażanie własnych uczuć oraz uznanie emocji drugiej osoby.

- jest niezbędna w pracy, np. aby zrozumieć i odpowiedzieć na potrzeby klientów, sygnalizować oczekiwania w zakresie własnego rozwoju, odmawiać pracy ponad możliwości, współpracować w zespole. Swoją komunikację z drugą osobą doskonalą nie tylko osoby wykonujące takie zawody jak lekarz, psycholog, prawnik, coach ale również agent nieruchomości, project manager, rekruter, team leader, przedstawiciel handlowy, trener sportowy i wiele innych… Trudno wyobrazić sobie sukces osoby prowadzącej własną firmę bez silnych kompetencji interpersonalnych, bo jak zdobyć klientów, negocjować z dostawcami, sprawnie zarządzać zatrudnionymi pracownikami?


Sprawna komunikacja opiera się w dużej mierze na umiejętności  uważnego słuchania . Czym jest uważne słuchanie?

Uważne słuchanie odbywa się na trzech płaszczyznach:

- wizualnej: mimika twarzy, kontakt wzrokowy, potakiwanie głową, otwarta postawa ciała wyrażająca zainteresowanie rozmówcą.

- werbalnej – uważne słuchanie to stawianie pytań rozmówcy, doprecyzowywanie, parafrazowanie wypowiedzi które wydają się znaczące. Uważne słuchanie to też wyrażanie własnego stanowiska, tak zgody jak i sprzeciwu, co pokazuje że odnosimy się do treści które porusza druga osoba.

- emocjonalnej – skupienie i koncentracja, emocjonalne dostosowanie do tego co słyszymy.



Rady dla dobrego słuchacza. Ucz się słuchać całym sobą!

  1. Ćwicz utrzymywanie koncentracji w czasie rozmowy. Podążaj za wątkiem rozmowy, słuchaj i zauważaj co wywołuje Twoje zainteresowanie, sprzeciw.
  2. Zwróć uwagę na reakcje rozmówcy, jego gesty, mimikę, ton głosu. Empatycznie otwórz się na jego przeżycia, wyrażane emocje. Zastanów się co ona/on czuje gdy do Ciebie mówi? Co czujesz Ty słuchając?
  3. Dopytuj jeśli chcesz zrozumieć coś lepiej.
  4. Stosuj parafrazy i podsumowania, wtedy pokażesz że usłyszałeś i zrozumiałeś swojego rozmówcę. Dasz też szansę na sprostowanie, gdyby była taka potrzeba.
  5. Rób notatki jeśli znajdujesz się w okolicznościach które na to pozwalają (np. rekrutacja, wizyta w urzędzie, spotkanie z klientem). Zapamiętasz więcej, będziesz mógł powrócić do czegoś co Cię zainteresowało.
  6. Zadbaj by wyeliminować dystraktory. Takich „przeszkadzaczy”, zależnie od okoliczności, może być wiele. Aby ułatwić rozmowę, zaproponuj np. spokojne miejsce do rozmowy, wyłącz TV, nie odbieraj w tym czasie telefonu. Czasem warto poczekać na lepsze okoliczności niż rozmawiać w czasie jazdy samochodem lub w centrum handlowym. Dbając o okoliczności rozmowy pokazujesz drugiej osobie że jest ważna i chcesz dobrze usłyszeć i zrozumieć to co ma Ci do powiedzenia.
  7. Słuchaj uszami, oczyma i sercem Smile

 

Kiedy skorzystać z pomocy profesjonalisty takiego jak psycholog czy psychoterapeuta?

W swojej pracy jako psychoterapeuta często spotykam się u moich pacjentów z różnymi trudnościami w komunikacji interpersonalnej. Bardzo często są to sytuacje, gdy osoba która zgłasza się po pomoc, próbowała już na wiele sposobów rozwiązać swój problem. Wiele osób przeczytało liczne poradniki psychologiczne, brało pod uwagę porady psychologa zamieszczane w gazetach, słuchało wywiadów w TV gdzie profesjonalny psychoterapeuta dzielił się wskazówkami jak zachować się w konkretnej sytuacji. Nie jest rzadkością korzystanie ze szkoleń czy wasztatów rozwijających zdolność komunikacji.

Gdy jednak takie starania nie przynoszą skutków, warto skorzystać z konsultacji u psychoterapeuty aby przyjrzeć się bliżej własnym ograniczeniom, ich źródłom i nieświadomym mechanizmom. Psychoterapia staje się czasem koniecznym, ale bardzo skutecznym sposobem pokonania trudności. Przepracowanie ograniczeń daje szansę na nowe, bardziej satysfakcjonujące życie.

Rekomendacje i opinie - Psycholog Kraków

Małgorzata
20-07-13
Już na pierwszej konsultacji nabrałam przekonania, że to jest miejsce, którego szukam. Atmosfera sprzyjająca pracy nad sobą. Obawiałam się o to, czy łatwo będzie się otw...
Pacjentka_K
28-05-13
Od kilku miesięcy korzystam z psychoterapii u p. Anny. Jestem zadowolona z postępów, choć decyzja o rozpoczęciu nie była łatwa. Czuję się dziś znacznie lepiej niż jeszcz...

Aktualności

7 skutecznych porad na syndrom niedzielnego popołudnia

Należycie do tych osób, które boleśnie przeżywają tzw. SYNDROM NIEDZIELNEGO POPOŁUDNIA? Uff… westchniecie, a jeszcze w wakacje?! Masakra! 😱

Przez niektóre osoby bagatelizowany, ale skutecznie potrafiący popsuć magię drugiego wolnego dnia weekendu. Przypomina o zbliżającym się, nowym tygodniu. Syndrom niedzielnego popołudnia. Nerwowość, troska, obawa co przyniesie nadchodzący czas.

Więcej…

Ambicje rodziców przekleństwem dziecka – czyli jak świadomie wychowywać dzieci

Amerykański pisarz, autor książki „Szukając Noel” Richard Paul Evans stwierdził, iż: „Dzieci nie pojawiają się na świecie z załączoną instrukcją obsługi. Samemu trzeba nauczyć się, jak radzić sobie z każdym z nich, a gdy ci to zaczyna wychodzić, one postanawiają wyprowadzić się z domu”. Jednym z aspektów dobrego wychowania dzieci jest ich przygotowanie do samodzielnego życia, jednakże u wielu rodziców zauważalny jest problem przenoszenia swoich niepełnionych marzeń, aspiracji, niejako próba stworzenia w nich obrazu lepszego siebie.

Więcej…
Inveni Psychoterapia & Coaching

Dane kontaktowe

INVENI Psychoterapia & Coaching
Anna Pabiańczyk-Kulka
ul. Józefa Sarego 12/14,
31-116 Kraków

Kontakt telefoniczny: +48 501 19 20 48
E-mail: pracownia@inveni-krakow.pl

Partnerzy