Psychoterapia & Coaching

Jak radzić sobie z obniżonym nastrojem? Czy to już depresja?

Każdemu zdarza się złe samopoczucie psychiczne, „dołek”, smutek – stany wynikające z trudnych wydarzeń, zmęczenia monotonnymi obowiązkami, przedłużającą się kiepską pogodą. Co więcej, wydaje nam się mało wiarygodne, gdy ktoś mówi o stałym, fantastycznym nastroju. Większość osób doświadcza smutku, przygnębienia w sposób przemijający i nie zaburzający rytmu dnia, podjętych zobowiązań. Takich stanów nie nazywamy depresją, choć na pewno warto zastanowić się jak sobie wtedy pomóc.

 

Co może pomóc dbać o swoje samopoczucie?

W przypadku stanów obniżonego nastroju o małym nasileniu, nie powodujących znacznego cierpienia i upośledzenia funkcjonowania społecznego, można spróbować radzić sobie organizując drobne czynności przynoszące ulgę, przyjemność, zajęcia dostarczające pozytywnych informacji zwrotnych. Ważne, by każdy dobierał te sposoby indywidualnie, wsłuchując się we własne emocje, szanując swoje potrzeby i dbając o siebie.
 

Gdy doświadcza się smutku, złego nastroju warto skorzystać z poniższych wskazówek:

  • Dopuść do siebie wszystkie emocje. To ważne by poznać to co się czuje: jakie to emocje, zidentyfikować kiedy się pojawiają, jakie mają nasilenie. W takiej samoobserwacji kryją się ważne wskazówki dotyczące tego kim się jest, na co się reaguje. Warto zastanowić się, czy istnieje jakiś specyficzny, powtarzający się schemat pojawiania się złego nastroju. Może uda się zidentyfikować co jest zwykle źródłem takiego stanu – kłótnia z rodzicem? nieumiejętność odmawiania szefowi i godzenie się na coraz większą ilość zadań? A może przygnębienie pojawia się zawsze gdy najdłużej wyjeżdża bliska osoba?

  • Zadbaj o dobre relacje. Kontakt z ludźmi zachęca do aktywności, dostrzegania odmiennych perspektyw, daje możliwość uzyskania wsparcia i zainteresowania. W przypadku osób bliskich i zaufanych rozmowa, możliwość opowiedzenia o swoich trudnościach przynosi ulgę. Na rozmowę w bezpiecznej atmosferze możesz umówić się również z psychoterapeutą. Psychoterapeuta, w czasie jednego lub kilku spotkań, może pomóc uporządkować myśli i emocje.

  • Ćwicz się w modyfikowaniu negatywnych myśli. Wiele osób w depresyjnym nastroju korzysta ze schematów negatywnego myślenia takich jak: generalizacja (uogólnianie na bazie pojedynczego, negatywnego zdarzenia), myślenie biało-czarne (bez stanów i perspektyw pośrednich), wybiórcze postrzeganie faktów (pomijanie tego co dobre i koncentrowanie się na negatywach). Negatywne myślenie można modyfikować poprzez ćwiczenie i dyskutowanie z niekorzystnymi wnioskami , kontakt i rozmowy z osobami o „pozytywnej energii”.

  • Zadbaj o swoje potrzeby. Zdarza się, że spadek nastroju jest wynikiem konsekwentnego, czasem wieloletniego, zaniedbywania swoich ważnych potrzeb. Pierwszym krokiem jest wsłuchanie się w siebie i poszukanie tego co sprawia przyjemność a co stresuje. Może warto sięgnąć w pamięci co kiedyś sprawiało radość a zostało dawno zapomniane. Dbanie o siebie to też troska o dobry i odpowiednio długi sen, wypoczynek na świeżym powietrzu, korzystanie ze słońca. Jeśli odkryje się, że przyjemność sprawiają ćwiczenia relaksacyjne, słuchanie muzyki, ćwiczenia oddechowe, warto znaleźć na nie czas.
 
  • Regularnie uprawiaj sport, najlepiej na świeżym powietrzu. Powszechnie wiadomo, że wysiłek fizyczny podnosi poziom endorfin – hormonów szczęścia. W efekcie podnosi się nastrój i poziom energii. Jeśli ciężko zmotywować się do ćwiczeń, spacerów samemu, zaproś do towarzystwa znajomego.

  • Dbaj o zbilansowaną, zdrową dietę. Niedobór pewnych witamin (m.in.  witamin z grupy B, kwasu foliowego) może sprzyjać złemu samopoczuciu psychicznemu. Dowiedziono także, że dla stabilizacji nastroju ważne są Omega-3 nienasycone kwasy tłuszczowe.

  • Dowiedz się, gdzie możesz skorzystać z profesjonalnej pomocy. Na wypadek pogorszenia samopoczucia, wrażenia że trudno wywiązywać się z obowiązków, kontaktować się z bliskimi, warto poszukać kontaktu do profesjonalisty. Dobry psycholog, psychoterapeuta przeprowadzi wywiad, zapozna się z objawami, historią ich pojawienia się, kontekstem życia Pacjenta i zaproponuje odpowiednią formę pomocy. Psychoterapeuta, w razie potrzeby, może zasugerować konieczność konsultacji u lekarza psychiatry.

Obniżony nastrój, smutek to doświadczenia znane każdemu człowiekowi. To trudne chwile, ale na ogół przemijające, wynikające z konkretnych wydarzeń. Sytuacja przedłużającego się cierpienia, wycofanie lub rozdrażnienie niszczące relacje z bliskimi, wytrącenie z życiowych ról, wymagają skorzystania z profesjonalnej pomocy. Pierwszym wyborem w takiej sytuacji może być dobry psycholog, psychoterapeuta lub lekarz psychiatra. Warto pokonać swoje obawy i zgłosić się na konsultację. Profesjonalny psychoterapeuta czy lekarz zadba o atmosferę zaufania i zrozumienia dla doświadczeń Pacjenta.

W razie potrzeby i wątpliwości co do własnego stanu, doświadczanych emocji, zapraszamy na konsultacje do Gabinetu INVENI Kraków, Tarnów.



Dobry Psychoterapeuta - Pracownia Psychoterapii INVENI Kraków oraz Tarnów.

Rekomendacje i opinie - Psycholog Kraków

JB
08-07-13
Jestem pod wrażeniem profesjonalizmu i zrozumienia z jakimi się spotkałem. Zawsze wychodziłem ze spotkań z głową pełną przemyśleń i wniosków, ale nigdy nie poczułem ż...
Małgorzata
20-07-13
Już na pierwszej konsultacji nabrałam przekonania, że to jest miejsce, którego szukam. Atmosfera sprzyjająca pracy nad sobą. Obawiałam się o to, czy łatwo będzie się otw...

Aktualności

7 skutecznych porad na syndrom niedzielnego popołudnia

Należycie do tych osób, które boleśnie przeżywają tzw. SYNDROM NIEDZIELNEGO POPOŁUDNIA? Uff… westchniecie, a jeszcze w wakacje?! Masakra! 😱

Przez niektóre osoby bagatelizowany, ale skutecznie potrafiący popsuć magię drugiego wolnego dnia weekendu. Przypomina o zbliżającym się, nowym tygodniu. Syndrom niedzielnego popołudnia. Nerwowość, troska, obawa co przyniesie nadchodzący czas.

Więcej…

Ambicje rodziców przekleństwem dziecka – czyli jak świadomie wychowywać dzieci

Amerykański pisarz, autor książki „Szukając Noel” Richard Paul Evans stwierdził, iż: „Dzieci nie pojawiają się na świecie z załączoną instrukcją obsługi. Samemu trzeba nauczyć się, jak radzić sobie z każdym z nich, a gdy ci to zaczyna wychodzić, one postanawiają wyprowadzić się z domu”. Jednym z aspektów dobrego wychowania dzieci jest ich przygotowanie do samodzielnego życia, jednakże u wielu rodziców zauważalny jest problem przenoszenia swoich niepełnionych marzeń, aspiracji, niejako próba stworzenia w nich obrazu lepszego siebie.

Więcej…
Inveni Psychoterapia & Coaching

Dane kontaktowe

INVENI Psychoterapia & Coaching
Anna Pabiańczyk-Kulka
ul. Józefa Sarego 12/14,
31-116 Kraków

Kontakt telefoniczny: +48 501 19 20 48
E-mail: pracownia@inveni-krakow.pl

Partnerzy