Nie daj się wiosennej depresji, czyli metody walki z przesileniem

Nie masz na nic ochoty? Nawet najprostsze codzienne czynności sprawiają Ci nie lada problem, jesteś rozdrażniona, smutna? W okresie wiosennym wiele osób odczuwa sezonowe obniżenie nastroju. Psychoterapia pomoże Ci bez szwanku przejść przez ten trudny okres, by na nowo cieszyć się z życia. Jeśli chcesz wiedzieć, dlaczego akurat o tej porze dotyka nas taka przypadłość oraz jak z nią walczyć – to koniecznie przeczytaj nasz artykuł.

Jakie są przyczyny występowania wiosennej depresji?

Choć za oknem coraz częściej widzimy słońce to i tak humor po zimie nie ulega poprawie. Ciężko jest wstać z łóżka, pójść do pracy czy umówić się na spotkanie ze znajomymi. Takie objawy będą sygnałem, że dopadło nas wiosenne przygnębienie.

Powszechnie mówi się o jesiennej depresji, gdyż jak podają badania cierpi na nią co dziesiąty Polak, o wiosennym obniżeniu nastroju wspomina się znacznie rzadziej, choć jest to również afektywna choroba sezonowa (SAD) –  w obu przypadkach dolegliwości wracają regularnie, najczęściej co rok i o określonej porze (jesień i zima lub wczesna wiosna i lato).

Według specjalistów jesienne obniżenie nastroju jest spowodowane niedoborem naturalnego światła słonecznego: krótsze dni, na zewnątrz jest coraz zimniej i ciemniej, zatem łatwiej o melancholijny nastrój. Dlaczego więc podobna chandra dopada nas także wiosną, kiedy dni są coraz dłuższe?

Przesilenie wiosenne stanowi ogromne wyzwanie dla naszego, pogrążonego w zimowym śnie organizmu. Ludzki organizm jest jak bateria, po zimie nie została ona jeszcze w pełni naładowana, stąd też oprócz obniżenia nastroju możemy również zaobserwować: nadmierną senność, wzmożony apetyt na węglowodany, przyrost masy ciała, znaczne obniżenie aktywności oraz ociężałość.

Jak skutecznie pokonać wiosenną depresję?

Na pocieszenie mamy jedną, dobrą wiadomość:  dużo łatwiej jest walczyć z przesileniem wiosennym niż z depresją jesienną, gdyż szybkiemu powrotowi do pełni sił i normalnego funkcjonowania sprzyjają dłuższe dni i więcej słońca. Jeśli zaobserwowaliśmy u siebie objawy wiosennej depresji to przede wszystkim należy sprawdzić, czy nie mamy niedoboru witamin, np. witaminy D.  Nie zapominajmy także o ruchu na świeżym powietrzu. W momencie gdy objawy wiosennej depresji trwają dłużej niż kilka tygodni lub też mają charakter nawracający to koniecznie należy zdecydować się na wizytę w gabinecie psychoterapii. Dobry psycholog podpowie nam jak najlepiej możemy poprawić swoje samopoczucie.

W walce z wiosennym smutkiem przydarzą się następujące wskazówki:

  • Znajdź sobie pasję, dzięki której będziesz się rozwijać. Zacznij spełniać swoje marzenia – od dawna chciałaś się zapisać na kurs rysunku czy szydełkowania, ale niestety nigdy nie miała czasu? Ne zwlekaj, pamiętaj, że jeśli tylko będziesz wiedzieć do czego dążysz, małymi krokami na pewno Ci się to uda!
  • Postaraj się odpocząć, wszelkie inne problemy (w pracy czy w domu) zostaw za sobą. Idź na spacer czy też zacznij uprawiać jakiś sport: jogging, nordic walking, pływanie, dzięki czemu oczyścisz myśli z negatywnych emocji.
  • Pielęgnuj dobre relacje z bliskimi. Nic tak nie poprawia humoru jak plotki z przyjaciółką czy szczera rozmowa z siostrą. Jeśli nie mamy odwagi otworzyć się przed krewnymi czy znajomymi to warto wziąć pod uwagę rozmowę z psychoterapeutą, który pomoże nam obiektywnie spojrzeć na całą sytuację.

Pamiętajmy, iż tzw. gorsze dni miewa każdy, jednakże gdy taka sytuacja nie przemija, a wręcz przeciwnie – objawy nasilają się, tym samym uniemożliwiając prawidłowe funkcjonowanie to koniecznie należy zdecydować się wizytę w gabinecie psychoterapii, pomocna może okazać się również psychoterapia online. Dobry psycholog, psychoterapeuta po rozmowie z nami i szczegółowym zapoznaniu się z objawami będzie nam w stanie pomóc. Profesjonalna psychoterapia z pewnością przywróci nam radość życia.

Jesteśmy do Twojej dyspozycji, jeśli jesteś niepewny co do swojego stanu, chcesz wyrazić to, co czujesz, nie zwlekaj tylko umów się na konsultację.